Petra Černínová ředitelka školy – Střední umění a designu – Brno Francouská 427/101
Je to již rok co na tuto školu nastoupila ( těžko říct jak bylo objektivní výběrové řízení ) paní Černínová.Postupem času se pohodová atmosféra této školy proměnila na uzemí strachu a předtím svobodná mysl žáků je zatížená touto paní ředitelkou.Ona považuje projevy některých žáků, pedagogů a rodičů za kyber šikanu a vůbec ji nedochází na jaké škole se vlastně ocitla.
Já jsem jeden z nestraných pozorovatelů ( rodič ) a vůbec se mě celá tato situace nelíbí.Moje dcera Lucie Fojtíková chodí do čvrtého ročníku ( maturitní ročník ) a již přes měsíc neměla její třída pořádnou výuku češtiny a angličtiny.
Češtinářka je ve výpovědní lhútě ( skvělý nápad vyhodit učitele na začátku školního roku ) a angličtinářka je nemocná ( spíše bych řekl , že to psychicky nedala).
Jelikož já sám nesnáším nespravedlnost a lidi typu paní Černínové tak jsem se rozhodl vše publikovat na jednom místě.Převážně čerpám z veřejných zdrojů a z toho co se dozvím z prostředí již zmíněné školy.
Minulost
Předchozím působištěm paní Černínové byla škola ve Valticích.
Současnost
Dva zaměstnanci školy dostali výpověď kvůli „lajku“ pod karikaturou ředitelky. Ta si stěžuje na kyberšikanu
Výpověď v práci kvůli takzvanému lajkování na sociální síti dostali dva zaměstnanci brněnské Střední školy umění a designu. Symbol srdce dali pod karikaturu ředitelky školy Petry Černínové, ČT na to upozornili jejich kolegové. Ředitelka školy ale říká, že jde o kyberšikanu, kterou svým jednáním schvalovali, věc proto předala policii. Propuštění zaměstnanci se zase chtějí obrátit na soud.
Petra Nosková a Tomáš Chalupa zůstanou na Střední škole umění a designu v Brně už jen do konce října, kdy jim vyprší výpovědní lhůta. Jde o trest za to, že „olajkovali“ karikaturu ředitelky na profilu, který už je zrušený. „Byl jsem informován, že jsem někde něco lajkoval. Zjistil jsem, že stačí dvakrát kliknout za sebe a je tam lajk,“ komentoval Chalupa, který pracuje jako správce IT.
Výpovědi má ČT k dispozici. Píše se v nich, že profil znevažoval a zesměšňoval ředitelku školy, a zaměstnanci nejen že nezasáhli, ale obsah de facto schvalovali. „Ve svém volnu jsem tento profil sledovala,“ řekla k tomu učitelka Nosková.
Ředitelka Petra Černínová ale profil nevnímá jako soukromou aktivitu a mluví o kyberšikaně s tím, že autor do aktivit zatahoval i studenty. „Že zaměstnanec školy nesplní svou povinnost, to znamená, že to neohlásí vedení školy, nezakročí, to vnímám jako vážné profesní pochybení,“ komentovala.
Nesouhlas s kroky vedení SSUD Brno
My, níže podepsaní studenti a jejich rodiče Střední školy umění a designu a Vyšší odborné školy Brno, tímto vyjadřujeme svůj nesouhlas s kroky současného vedení naší školy. V nedávné době byl ukončen pracovní poměr jednoho z učitelů, aniž by byla za něj včas zajištěna náhrada. Dvěma zaměstnancům byla protiprávně dána výpověď na základě “lajkování” příspěvků na sociální síti (Instagram). Je nepřijatelné vnímat jakoukoliv kritiku, či dokonce i jen lajk pod cizím příspěvkem, jako kyberšikanu. Proto nemůžeme mít důvěru ve vedení školy, které nepostupuje objektivně a kterému k vyhození učitele stačí „lajk“ pod lehce kritickým příspěvkem na sociální síti. A nemůžeme mít důvěru ve vedení, které vnímá kritiku jako osobní útok a vyvolává v nás strach a obavy z následků našeho svobodného projevu, který přitom sami vnímáme jako pomoc naší škole (z tohoto důvodu jsou také podpisy na této petici seřazeny podle abecedy).
Jako studenti se chceme plně věnovat studiu (výuce/vzdělávání) a tvůrčí činnosti. Aktuální nálada na naší škole k tomu ale nepřispívá. Změny, které pozorujeme, vytváří napjatou atmosféru, ve které nám není dobře a ve které je potlačeno vše, co dělalo naši školu dobrou a svobodnou institucí.
Žádáme tedy o přehodnocení minulých rozhodnutí (i rozhodnutí v personálních otázkách) a otevření svobodné diskuse, ve které se nebudeme obávat projevit svůj vlastní názor na to, jak je naše škola vedena. Věříme a doufáme, že řešení najdeme v rámci školy. Reakci očekáváme do 5. října 2022.
V Brně, dne 22. září 2022
Já i moje manželka máme na celou věc stejný názor a nelibí se nám celá tato současná situace.
Docela mě zaujala i shoda příjmení paní Černínové s úředníkem na Krajském úřadě.
Všichni na této škole vzpomínají na předchozího ředitele a atmosféru která na této škole panovala do příchodu nové ředitelky.Já osobně nechápu jak může školu vést někdo kdo do této uměním prosicené budovy zanesl chaos a neklid.
Předpoklady pro výkon funkce ředitele školy
(1) Ředitelem školy může být fyzická osoba, která splňuje předpoklady podle § 3 a získala praxi spočívající ve výkonu přímé pedagogické činnosti nebo v činnosti, pro kterou jsou potřebné znalosti stejného nebo obdobného zaměření, nebo v řídící činnosti nebo v činnosti ve výzkumu a vývoji v délce
a) 3 roky pro ředitele mateřské školy,
b) 4 roky pro ředitele základní školy, základní umělecké školy a školských zařízení s výjimkou školských zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a školských zařízení pro preventivně výchovnou péči,
c) 5 let pro ředitele střední školy, jazykové školy, konzervatoře, vyšší odborné školy a školských zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a školských zařízení pro preventivně výchovnou péči.
(2) Ředitelem školy zřizované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen “ministerstvo”), krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí, jehož předmětem činnosti jsou úkoly v oblasti školství (dále jen “svazek obcí”), může být jen ten, kdo vedle předpokladů uvedených v odstavci 1 získal nejpozději do 2 let ode dne, kdy začal vykonávat funkci ředitele školy, znalosti v oblasti řízení školství absolvováním studia pro ředitele škol v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků podle § 24 odst. 4 písm. a).
(3) Povinnost absolvovat studium pro ředitele školy zřizované ministerstvem, krajem, obcí a svazkem obcí se nevztahuje na ředitele, který znalosti v oblasti řízení školství získal vysokoškolským vzděláním v akreditovaném studijním programu5) školský management, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na organizaci a řízení školství.
Učitel uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední odborné škole a konzervatoři
(1) Učitel uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední odborné škole a konzervatoři získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem pedagogiky,
b) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením osmiletého nebo šestiletého vzdělávacího programu oboru vzdělání konzervatoře,1) který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu,
c) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu, a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem pedagogiky,
d) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením odpovídající části vzdělávacího programu konzervatoře a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem pedagogiky, nebo
e) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu střední odborné školy v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu, a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem pedagogiky.
(2) Ředitel základní umělecké školy, střední odborné školy a konzervatoře může v odůvodněných případech rozhodnout, že upouští od předpokladu splnění odborné kvalifikace u učitele uměleckého předmětu, který vykonává umělecko-pedagogickou činnost, pokud je nebo byl výkonným umělcem.7) Rozhodnutí musí být vydáno písemnou formou. Tímto rozhodnutím se pro pracovněprávní účely považuje předpoklad odborné kvalifikace učitele na dané škole za splněný.
Ukázka toho jak paní ředitelka zvládá všechny svoje povinnosti:
Brněnská střední škola umění a designu se bouří proti rozhodnutí ředitelky vyhodit tři zaměstnance za to, že na Instagramu označili několik příspěvků na anonymním profilu srdíčkem „líbí se mi“. Profil, který je dnes už zrušený, obsahoval karikatury ředitelky a kritizoval poměry na škole po jejím nástupu do vedení. Za dva vyhozené učitele a správce sítě se v petici postavilo víc než 600 lidí, Jihomoravský kraj jako zřizovatel chce situaci urovnat. Ve škole se podle studentů změnily poměry a vládne v ní prý atmosféra strachu.
Je 30. srpna 2022, konec prázdnin, nový školní rok je za dveřmi. V osm hodin ráno si ředitelka Střední školy umění a designu a Vyšší odborné školy Brno Petra Černínová volá postupně do kanceláře dva zaměstnance. Učitelka tělocviku a občanské výchovy Petra Nosková i správce počítačové sítě Tomáš Chalupa na škole pracují přes deset let. Oba říkají, že netušili, proč si je ředitelka pozvala.
V ředitelně na ně čeká pět lidí. Kromě Černínové i tři její zástupci a právník, který se představuje jako Odehnal. Před Noskovou i Chalupu položí dva papíry. Výpověď z pracovního poměru a dohodu o jeho ukončení. Mají si podle jejich slov vybrat: buď půjdou po dobrém, nebo po zlém.
Ve výpovědích, které má Deník N k dispozici, se píše, že oba postupovali „v rozporu se zájmem školy mimo jiné na příznivém ovlivňování morálky a zdravého vývoje žáka, na zachování veřejné pověsti a prestiže školy, resp. na zachování zásad vzájemné úcty, respektu a názorové snášenlivosti“. Nosková si v dokumentu přečte, že navíc pochybila jako metodička prevence.
„Právník mi vysvětlil, jaké důsledky bude mít výpověď, že budu nezaměstnatelná, nebudu mít peníze,“ popisuje Nosková Deníku N. Totéž podle svých slov zažil i Chalupa. „Řekl mi, že to budu mít zapsané v zápočtovém listě, že si nebudu moct jít na pracovní úřad pro podporu a kdesi cosi,“ vzpomíná.
Oba zaměstnanci odmítají výpověď i dohodu podepsat a dožadují se přítomnosti právníka. Na to prý slyší jednoduchou odpověď: Ne.
Totéž se opakuje i toho dne odpoledne, kdy přijde do kanceláře ředitelky třetí zaměstnanec Michal Maruška. Učitel animace ale dohodu podepisuje.
Vyhazov tří pracovníků školy má jednoduchý důvod. Všichni tři totiž během prázdnin „olajkovali“ satirické obrázky na Instagramu, které se strefovaly do ředitelky a jejích manažerských schopností. Černínová to považuje za podporování kyberšikany.
Učitelé se podle výpovědi dopustili „závažného porušení povinnosti zaměstnance“ nejen tím, že nijak nezasáhli a existenci stránky ředitelce neoznámili, ale že svými srdíčky příspěvky v podstatě schvalovali.
Za lajk karikatury ředitelky školy v Brně dostali padáka. Nabízí jim práci zpět
17.10.2022
Strastiplnou cestu tam a zase zpátky prožívají zaměstnanci Střední školy umění a designu Brno. Ředitelka Petra Černínová dva z nich nejprve vyhodila, neboť na sociálních sítích dali lajk karikatuře, jenž měla ředitelku zesměšňovat. Po zmedializování celého případu jim v pondělí Černínová nabídla zaměstnání zpět. Na kauzu jako první na konci září upozornila Česká televize.
Výpověď zaměstnanci dostali, neboť se podle Černínové svým lajkováním podíleli na kyeršikaně. „Že zaměstnanec školy nesplní svou povinnost, to znamená, že to neohlásí vedení školy, nezakročí, to vnímám jako vážné profesní pochybení,“ uzvedla tehdy pro ČT Černínová.
Vyhozený správce IT Tomáš Chalupa a učitelka Petra Nosková se proto obrátili na média, přičemž uvedli, že klidně půjdou i k soudu.
Nejspíš to nakonec nebude potřeba, neboť ředitelka jim po schůzce s krajským radním pro oblast školství Jiřím Nantlem, školskou radou a školskými odbory nabídla zaměstnání zpět. „Osobně mne nikdo nekontaktoval. Mám pouze ty informace, které dostali všichni. Práci bych zpět nicméně vzal, ostatně o to nám i celou dobu šlo. Vítám také plánovaný audit, byť si myslím, že přišel trošku s křížkem po funuse. Bobtnalo to tady již delší dobu. I proto nejspíše vznikl onen satirický instagramový účet,“ komentoval Tomáš Chalupa.
Narážel tak na skutečnost, že školu v návaznosti na kauzu čeká vnitřní audit, který zmapuje její vnitřní klima. Nezávislý expert provede hloubkové rozhovory se všemi zaměstnanci školy s cílem identifikovat faktory, které ovlivňují tamní atmosféru a fungování. „Audit klimatu je velmi významným krokem, od kterého očekávám doporučení k aktuální situaci, ale i některá strategická doporučení. Škola představuje složitý celek velmi různých oborů ve dvou odloučených budovách. Její vedení je náročné. Pro paní ředitelku je klíčová důvěra lidí, která jí umožní školu fakticky vést,“ uvedl krajský náměstek pro oblast školství Jiří Nantl.
Vyjádření ředitelky se redakci deníku prozatím nepodařilo získat.
Zdroj: https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/za-lajk-dostali-padaka-nyni-jim-reditelka-brnenske-skoly-nabizi-praci-zpet-20221.html
Česká školní inspekce (dále ČŠI) prošetřila stížnost na právnickou osobu Střední škola umě ní
a designu a Vyšší odborná škola Brno, příspěvková organizace (dále škola), doručenou ČŠI
dne 11. října 2022 a doplněnou podáním postoupeným Krajským úřadem Jihomoravského kraje
dne 19. října 2022.
Stížnost se týkala průběhu a kvality poskytovaného vzdělávání ve třídě 4. F v předmětech
anglický jazyk (dále ANJ) a český jazyk a literatura (dále ČJL) ve školním roce 2022/2023.
ČŠI prošetřila pouze ta tvrzení, která spadají do její působnosti vymezené v § 174, odst. 6
zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném
vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Šetření stížnosti vycházelo zejména ze skutečností uvedených ve stížnosti a opíralo se o zjištění
v průběhu šetření ve výše uvedené škole dne 19. října 2022, o vyjádření ředitelky školy (dále
ředitelky), zástupce ředitele školy (dále zástupce) a o kontrolu příslušné dokumentace.
Při prošetření stížnosti ČŠI zjistila:
1. Zajištění a kvalita výuky anglického jazyka v maturitním ročníku
Stěžovatel vyjádřil nespokojenost s průběhem výuky ANJ v letošního školním roce. Uvádí,
že díky personálním změnám ve škole proběhla ke dni podání stížnosti pouze jedna hodina ANJ
ve třídě 4. F, ostatní hodiny ANJ byly nahrazeny výukou jiných předmětů.
Z písemného vyjádření ředitelky a jejího zástupce, analýzy předložené dokumentace školy
a emailové komunikace zástupce s vyučující ANJ bylo zjištěno, že výuka probíhala pravidelně
dle rozvrhu hodin od 2. do 14. září 2022. Od 15. září do 14. října 2022 byla vyučují ANJ
v pracovní neschopnosti. Vedení školy se snažilo zajistit výuku ANJ ve třídě 4. F pedagogy
školy s odbornou kvalifikací ve studijním oboru, který odpovídá vyučovanému předmětu. To se podařilo k datu stížnosti pouze ve dvou hodinách (26. září a 5. října), zbývajících osm
vyučovacích hodin bylo nahrazeno jiným předmětem (16. září předmětem ekonomika
podnikání, 19. září, 3., 5. a 10. října maturitním předmětem dějiny výtvarné kultury, 23., 30. září
a 7. října předmětem občanský základ), dvě vyučovací hodiny dne 21. září nebyly vyučovány
vůbec. Vzhledem k tomu, že vedení dostávalo informace o délce pracovní neschopnosti
vyučující průběžně na základě pravidelných kontrol u lékaře a nemělo s dostatečným časovým
předstihem informace o celkové délce její pracovní neschopnosti, adekvátní náhradu pro výuku
ANJ mimo zaměstnance školy nehledalo.
Z uvedených informací vyplývá, že se škola ve školním roce 2022/2023 zajištěním výuky
zabývala, avšak nezajistila ve většině případů výuku ANJ dle platného rozvrhu třídy 4. F.,
výuka byla nahrazována jinými předměty.
ČŠI hodnotí stížnost jako důvodnou.
2. Zajištění a kvalita výuky českého jazyka v maturitním ročníku
Stěžovatel ve své stížnosti uvedl pochybnosti o kvalitě výuky předmětu ČJL ve třídě 4. F, který
je od začátku měsíce října letošního školního roku vyučován ředitelkou.
Na základě písemného vyjádření ředitelky a jejího zástupce a předložené dokumentace školy
bylo zjištěno, že dne 30. září 2022 byl s vyučující ČJL ukončen pracovní poměr dohodou.
Od 1. října 2022 je předmět ČJL pravidelně vyučován ředitelkou. Z výpisu z třídní knihy je
zřejmé že ke dni šetření stížnosti se výuka nekonala pouze dne 14. října 2022 (první vyučovac í
hodina daného dne) z důvodu účasti ředitelky na pracovní schůzce svolané zřizovatelem školy.
Schůzka byla oznámena ředitelce v odpoledních hodinách 13. září 2022. Žáci byli o změně
organizace vzdělávání – zrušení výuky ČJL informováni prostřednictvím školního
informačního systému. Dle § 9 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovníc íc h
a o změně některých zákonů, splňuje ředitelka odbornou kvalifikaci učitele všeobecně
vzdělávacích předmětů střední školy, kterou získala vysokoškolským studiem v akreditované m
magisterském programu ve studijním oboru, který odpovídá vyučovanému předmětu.
V letošním školním roce vyučuje shodný maturitní předmět také ve třídě 4. D. Z hospitační
činnosti v hodině ČJL, vyučované ředitelkou v den šetření stížnosti, neshledala ČŠI žádné
závažné nedostatky týkající se kvality výuky. Kvalitu již proběhlé výuky nelze dostupnými
prostředky zpětně posoudit. Ředitelka dále doložila probíhající přijímací proces nového
pedagoga s odbornou kvalifikací pro výuku ČJL pro střední školy s nástupem nejpozději
1. prosince 2022.
Z výše uvedených informací vyplývá, že škola po ukončení pracovního poměru vyučujíc í
zajistila od 1. října 2022 ve třídě 4. F. výuku ČJL pedagogem s patřičnou odbornou kvalifika c í
ve studijním oboru, který odpovídá vyučovanému předmětu.
ČŠI hodnotí stížnost jako nedůvodnou.
S odkazem na ustanovení § 174 odst. 6 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním,
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
Vám předáváme výsledek šetření ČŠI k dalšímu řízení a zároveň Vás žádáme o zaslání
informace o vyřízení stížnosti a o případných opatřeních přijatých k nápravě.
S pozdravem
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
vedoucí inspekčního týmu
Na vědomí
Ředitelka školy
Stěžovatel
Vážený pane Fojtíku,
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) obdrželo Vaše podání s odkazem na
https://www.pcstoura.cz/2022/10/08/zena-v-ofsajdu/, které poukazuje na údajné pochybení ve výběrovém
řízení na místo ř editele Stř ední školy umění a designu – Brno Francouzská 427/101 a na údajné chybné
legislativní kroky současné ředitelky školy.
Protože k prošetř ení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání je příslušná dle § 174 školského zákona Česká
školní inspekce (ČŠI), nemůže Vaši stížnost prošetřit přímo MŠMT, a postoupilo ji proto ČŠI. O výsledku šetření
pak budete informován.
MŠMT bere na vědomí, že z Vašeho podnětu lze zároveň usuzovat, že některé Vámi popisované problémy
mohou být předmětem šetření policie, případně budou ř ešeny v rámci soudních sporů – což nespadá do
kompetencí MŠMT.
Dostala jsem jakousi nechutnou petici. Protesty proti ředitelce, která dala výpovědi za lajky, pokračují
V záplavě velkých domácích i světových událostí to může vypadat jako méně významná zpráva: jedna škola v Brně má problémy. Pro zhruba stovku zaměstnanců představuje situace ve Střední škole umění a designu už přes dva měsíce vysilující drama – a pro studenty navíc i zhmotnění předmětu nazvaného “občanský základ” z osnov přímo do jejich životů.
Situace ve Střední škole umění a designu spojené s Vyšší odbornou školou připoutala pozornost veřejnosti, když ředitelka školy Petra Černínová propustila dva učitele a jednoho IT specialistu. To se stalo se začátkem letošního školního roku a důvodem pro výpověď bylo, že o prázdninách připojili lajky na anonymním instagramovém účtu, který ředitelku parodoval. O události informoval Respekt v článku Je to kyberšikana. Ředitelka umělecké školy vyhodila pedagogy za lajkování instagramového účtu, který ji parodoval.
Studenti pak koncem září uspořádali protest, kdy se v černém shromáždili před školou. Chodby i učebny oblepili červenými srdíčky s nápisy “Výpověď za lajk?” a sepsali petici za vyhozené pedagogy a IT specialistu, kterou podepsalo přes 600 studentů, absolventů i jejich rodičů. Do řešení se intervencí vložil zřizovatel – krajský úřad. Ředitelka po tlaku slíbila, že výpovědi stáhne a všechny tři zaměstnance vezme zpět.
Slib naplnila jen částečně a atmosféra ve škole v učebnách i v kabinetech dál houstne. „Chceme dál pokračovat v tom, co jsme započali, ve vyjadřování nesouhlasu. Domlouváme se na svolávání protestů, abychom ukázali, že takto se s námi a s našimi učiteli nesmí zacházet,” říká sedmnáctiletá studentka oboru design interiéru Andrea Šebelová obklopena skupinou spolužáků.
Byla tu důvěra
Vyhazov dvou učitelů a specialisty IT za lajky u karikatur byl „přehledný“ – a přehledné byly i odezvy na výpovědi z práce. U nezaujatých pozorovatelů, studentů, jejich rodičů i učitelů vzbudilo jednání ředitelky údiv. Anonymní instagramový účet působil jako výtvor kritického uměleckého ducha; místy přidrzle, ale to na střední škole plné budoucích mladých umělců nebylo nic překvapivého. Méně srozumitelné už bylo, proč vůbec někdo neznámý z řad studentů – a možná učitelů – účet založil a plnil satirou, a proč ředitelka vybrala z možných reakcí na kritický instagram právě vyhazov.
V druhém říjnovém týdnu byli studenti, s nimiž se Respekt setkával v kavárně nedaleko školy, ve “stávkové pohotovosti”, na úřadu nahlásili možnou demonstraci a čekali do konce října, zda se situace nezmění – právě koncem října měla jejich učitelce občanské výuky Petře Noskové a IT specialistovi Tomáši Chalupovi, který se studenty jezdil i na školní akce, uplynout výpovědní lhůta. Třetí vyhozený, učitel fotografického designu a animace Michal Maruška, podepsal na rozdíl od kolegů koncem srpna ředitelce dohodu – všichni tři dostali nabídku rozvázat pracovní poměr raději “dobrovolně” a hodinu na rozmyšlenou. Michal Maruška podepsal, jak říká, protože se cítil pod tlakem a už “nechtěl dál spolupracovat s někým, kdo se k němu takhle chová”. Studenti požadovali i jeho návrat.
O tom, že instagramový účet byl vyvrcholením dlouhodobého neladu a špatných vztahů, které ve škole panují, mluvili všichni studenti. Dlouhodobost definovali studenti i pedagogové na setkáních časovým údajem “rok” – což je období, kdy do čela školy nastoupila právě nová ředitelka Petra Černínová, do té doby tu byla učitelkou českého jazyka. Stížnosti studentů na prahu oficiální dospělosti a mnohdy už i za ní se pohybovaly od zdánlivých jemností až po výtky závažnější – že je ředitelka oslovuje “děti” a působí to povýšeně, že se jim změnila pravidla a už si nesmějí jít koupit o volné hodině v poledne ani jídlo za roh od školy, přestože jsou ve škole mnohdy od osmi ráno do čtvrt na šest.
Že jim ředitelka nikdy na nic pořádně neodpoví, ale odpověď vždy zamotá tak, že nemá jasný výsledek, že hovor s nimi manipuluje, aby je odzbrojila a oni už nemohli na studentských radách kriticky reagovat. A že hlavním studentským problémem, který s novou ředitelkou dosud řeší, jsou zameškané hodiny kvůli nemoci nebo jiným legálním důvodům absence. Ředitelka snížila hranici zameškanosti každého předmětu ze 40 na 20 procent – nad dvacet procent zameškané výuky už nemohou být studenti na vysvědčení z předmětu klasifikováni. A že to platí bez výjimek.
“Jde o to, jak se to tady změnilo. Dřív byla ve škole skvělá atmosféra důvěry, které jsme si vážili, a nikdo ji nezneužíval, učitelé nás brali jako kolegy. Mohli jsme se jim se vším svěřit, poradit se s nimi, nejen se od nich učit. Teď je tam atmosféra příkazů a obav. Už to není ta dobrá škola, kam se všichni těšili,” popisovala jedna ze studentek, jejíž obavy se projevují i tím, že si nepřeje být jmenována. “Bojíme se o své učitele i o sebe. Děsí mě, že udělám nějakou maličkost, protože ty karikatury byly maličkost – ale paní ředitelky se to dotkne a nedostuduju. Když je za lajky na instagramu vyhazov, co může přijít dál?”
Nepatří ke spolužákům, které jejich rodiče v protestu podporují – sice také podepsala petici spolu s ostatními, ale udělala to proti radám rodičů, kteří “se o ni bojí”. Jiní studenti mají plnou podporu rodičů, spousta matek a otců petici svých dětí podepsala. “Mí rodiče petici taky podepsali a moje máma k podpisu dopsala větu, že nesouhlasí s kroky vedení a drží palce studentům a učitelům,” doplnila už zmiňovaná Andrea Šebelová.
Učitelé, s nimiž Respekt v půli října mluvil, popisovali to, co studenti: že snaha o “zglajchšaltování” studentstva i pedagogů a “nekomunikace” ředitelky, která se ve škole chová jako na dobytém území, vedla k prudkému zhoršení atmosféry, a že instagramový účet jeho autor patrně vytvořil jako poukázání na neutěšený stav. “Řešit to s paní ředitelkou nemá cenu. Ona neodpoví nebo odpovídá otázkou, kritiku bere jako útok,” říkal jeden z vyhozených učitelů Michal Maruška. Další učitelé na podvečerní poradě mimo území školy vysvětlují i zvláštnost instagramového účtu, která je pro pozorovatele nejasná – spolu s Petrou Černínovou se stal objektem karikatur i její manžel Zdeněk, který se školou nemá nic společného.
“Protože je tady pořád, chodí po chodbách, je všude,” říkali učitelé a popisovali, že se stává, že jdou něco sdělit ředitelce a jejich “hlášení” přijímá v ředitelně spolu s ní i její manžel. Školník v telefonátu potvrzuje, co se po škole šíří: že i jeho výběrového řízení, když v době covidu absolvoval on-line pohovor s ředitelkou, se u obrazovky aktivně účastnil její manžel. “Ale je fakt, že se mě na začátku zeptala, jestli mi to nevadí,” říkal, “a mně to bylo jedno.”
V polovině října zajímal pedagogy nejvíce osud vyhozených kolegů: i učitelé sepsali prohlášení za zrušení výpovědí a informovali Krajský úřad Jihomoravského kraje, co se ve škole děje. Třeba to, jak se oni sami o problému s instagramem a výpověďmi dozvěděli. Oslovili je s tím žáci – studentům a jejich rodičům přišel od ředitelky hromadný e-mail, z nějž plynulo, že je ve škole “kyberšikana”. Učitelům ho ředitelka neposlala. Rodiče si to vyložili tak, že se jejich dětem děje ve škole internetové příkoří. A učitelé tázáni studenty a rodiči, kteří žáci byli obětí on-line šikany, až pak zjišťovali, že v dopise jde o instagramový účet, který se dotkl ředitelky.
Kdo je tady umělec
I na domluvené novinářské schůzce v ředitelně čeká kromě ředitelky školy Petry Černínové její manžel Zdeněk Černín, divadelní režisér a herec v penzi. Sedíme pak u stolu nad diktafonem po celou dobu rozhovoru všichni tři. Petra Černínová podává definici šikany: jak se projevuje, jak může na oběť působit, a mluví i o svých pocitech. Že se jí některé příspěvky dotkly i proto, že zasahovaly tam, kam slušní lidé druhým nezasahují – do její víry v Boha. Tak popisuje publikovaný obrázek, který ji vykreslil jako člověka, který se bojí skončit v nebi, protože by tam mohl narazit na někoho ze svého pozemského školního působiště.
Manžel ředitelky hodnotí situaci tak, že jsme tu svědky “bezprecedentního případu, kdy učitelé šikanují svého ředitele”, když dají lajk na stránku, kterou měli nahlásit jeho ženě jako závadovou. “Pedagog je povinen vytvářet bezpečné prostředí pro žáky, to je zákon, a v případě jako je tento musí upozornit svého nadřízeného, že se něco takového děje. A preventista patologických jevů měl existenci účtu nahlásit,” říká manžel ředitelky o pedagožce Petře Noskové, která měla i metodickou funkci. Manželka přikyvuje: “Ona působí jako metodik prevence a lajkuje kyberšikanu? Děti pak vidí, že se metodik prevence výborně baví závadným obsahem,” dodává ředitelka.
Petra Černínová se domnívá, že tím hlavním motivem lajků je fakt, že se na ni učitelé dívají přes prsty, protože na umělecké škole vyučuje český jazyk, nikoliv umělecké předměty: “Vadí jim, že jsem češtinářka, a ne umělec. Ale ředitel školy nemusí být umělec a já mám nejvyšší pedagogické vzdělání, jaké můžete získat.”
Její manžel kontruje, že jeho manželka navíc umění rozumí. “Působila dlouhá léta jako tajemník divadla a pro mé inscenace dělala kostýmy, scénografii, měli jsme představení ve Stavovském divadle v Praze, dostala se i do takových baráků. Tam se ti mnozí umělci, co na škole učí, nikdy nedostanou,” míní Černín a jmenuje konkrétního podřízeného své manželky, který je podle něj umělecky málo produktivní.
“Dostala jsem jakousi nechutnou petici,” říká pak ředitelka o textu studentů, který jí předali s požadavkem, aby vzala všechny tři vyhozené zaměstnance zpět s tím, že “lajk” pod lehce kritickým příspěvkem není šikana a že nemají důvěru k vedení školy a rádi by zase chodili do dobré a svobodné instituce, jakou škola donedávna byla. Podle ředitelky Černínové petice neměla ani správné náležitosti – nebyl u ní uveden autor či petiční výbor, takže ani neměla komu odpovídat. “A nebylo tam ani napsáno, komu je určena,” říká, “nechali to u sekretářky.”
Studenti však tvrdí, že po jedné žákovské radě jí petici dala do ruky přímo studentka u budovy školy a jen pro jistotu že petici přinesli i na sekretariát. “Ano, dostala jsem ještě jeden výtisk od někoho, koho neznám,” říká studentce ředitelka. “Ale studenti do toho neměli být vůbec zataženi. Jsem to já, ředitelka školy, kdo je ve vztahu k zaměstnancům zaměstnavatelem. Do toho patří i to, že zaměstnavatel se může se zaměstnancem rozejít, pokud uzná, že je to z nějakého důvodu potřeba. A zaměstnanci se mohou bránit soudně, když nesouhlasí. Ne to vykládat studentům,” vysvětluje své postoje Černínová.
“Zřejmě to vědí od těch postižených kantorů a toho ajťáka. Ten všude chodí a roztrušuje, jak trpí,” dodává ředitelčin manžel o IT specialistovi školy Chalupovi. A připojí i úvahu, že se všichni tři mohli zachovat rozumně a podepsat dohodu jako pan Maruška, protože “propuštění podle paragrafu 52 pedagogickému pracovníkovi nedává šanci, aby byl nadále v oboru zaměstnáván, s výpovědí za vážné porušení pracovní kázně je už asi žádný ředitel nevezme.”
Setkání v ředitelně přinese i lepší pochopení slov studentů – že je ředitelka “dostává do úzkých”, aby už jim bylo hloupé položit znovu kritickou otázku, když místo odpovědi vypráví o svých pocitech, jak je jí úzko a jak ji bolí srdce ze šikany. “To je od vás vůči mně kruté,” odpovídá Petra Černínová na otázku, jak si potvrdila, že jde skutečně o šikanu, protože lajky pod karikaturami jako šikana na studenty, rodiče, pedagogický sbor ani veřejnost nepůsobí, “to je jako byste oběti znásilnění říkala – a bylo to prosím tě vůbec znásilnění?” A dodá, že kyberšikanu v instagramovém účtu a lajcích pro ni identifikoval přední český odborník na šikanu, etoped Michal Kolář, s kterým situaci před rozhodnutím o výpovědích konzultovala.
A jak si vysvětluje, že studenti nic takového v lajcích a karikaturách nevidí a zastávají se oblíbených učitelů? “Haha, oblíbených, haha,” vyprskne smíchem Zdeněk Černín. “Haha,” směje se i ředitelka Černínová, “oblíbení? To se teď tak říká? O takové oblibě těchto tří pedagogů – vlastně dvou, ten třetí je ajťák, to není top člen kolektivu – jsem dosud nic neslyšela.”
A není pak chyba, že neví, jak si studenti cení učitelů i “ajťáka”? Tomáše Chalupu chválí, že jim byl vždy odborně nápomocen a byl na ně hodný, u Petry Noskové hodnotí kromě učitelských kvalit i fakt, že za ní mohli jít i s osobním problémem a vždy jim pomohla, nebo že je přivedla k zamyšlení i řešení, když měli ve třídě vztahové problémy protkané pomluvami. A učitel Maruška? O tom studenti říkají, že je s ním poznávání oboru baví, že jim mám hodně co dát, a oceňují i jeho invenci při výuce – třeba když je vzal na pobyt ve městě Most, kde fotografovali okolí a učili se poznat i sebe samé. “To jo, chřestil kolem nich řetězem, jako že něco tvoří,” směje se znovu Zdeněk Černín a také ředitelka znovu propuká v smích.
Ví Zdeněk Černín, že mu pedagogové a studenti přezdívají “ředitel” jako pojmenování faktu, že mají ve vedení školy rovnou manželský pár? “Tak já jsem několikrát v divadle ředitele dělal,“ zamyslí se, “…ale spíš jsem přítomen, když potřebuje Petra převézt do druhé školní budovy. A taky je to proto, že mám o ni trochu strach, ten tlak je veliký, tak jí třeba v některých věcech pomůžu.” Oba pak líčí, že se manžel ředitelky zdarma stará o školní zahradu a hřiště, zalévá kytky, poseče trávu, několikrát denně manželku převáží mezi budovami a nosí jí svačinu nebo oběd, a když má v ředitelně kolegy, tak třeba setrvá i s nimi v hovoru. Teď je na devadesátiminutovém novinářském setkání ředitelky také proto, že ji bude za chvíli odvážet domů.
“Ale víte, co je ve skutečnosti irituje?” shrne pak nespokojenost pedagogů s ředitelkou její manžel, “oni mají pořád plnou pusu toho, jací jsou umělci. A já jsem měl za svůj život asi sto premiér, oni někteří ani neměli vernisáž. A já jsem byl velmi uznávaný a dobrý režisér i herec. Ono je to v konkurenci vždycky zlé, když vy jste úspěšný umělec a on je umělec, kterému to nejde,” říká o podřízených své ženy.
“Takže ty myslíš, že by tady mohlo jít o profesní žárlivost?” ptá se ředitelka zamyšleně. “Ano,” řekne manžel a ředitelce se po tváři rozprostře zamyšlený a trochu nevěřícný výraz, jako by jí právě teď docházela podstata problému. Pozorovatel nad zapnutým diktafonem se v ředitelně těžko zbavuje dojmu, že časy, kdy spolu manželé dělali divadlo, ještě zcela neminuly.
Hop na špek
O pět dní později se zdálo, že se situace ve škole může zklidnit. V mezičase se sice učitel Michal Maruška dozvěděl, že ho ředitelka označila za autora instagramového účtu, a zjistil to tak, že si ho předvolal úřad městské části k podání vysvětlení. Úřednice mu vysvětlila, že ho ředitelka nahlásila, proto že v instagramovém profilu objevila mezeru mezi slovem a vykřičníkem, což dřív identifikovala i v e-mailu kolegy Marušky. Úřednici řekl, že autorem není, a šel domů – dozvěděl se ještě, že úřad řízení s největší pravděpodobností zastaví.
Ředitelka absolvovala jednání s náměstkem hejtmana pro školství Jiřím Nantlem, který jí navrhl, zda by nebylo nejrozumnější rezignovat. Situace ve škole že je už natolik rozbouřená a rodiče studentů i studenti sami tak rozladěni jejím jednáním a připraveni k demonstracím, že se to jeví jako řešení pro všechny strany. Ředitelka pak poslala hromadný e-mail zaměstnancům, žákům a jejich rodičům, že vezme výpovědi zpět a všechny tři vyhozené znovu zaměstná a bude na škole budovat bezpečné prostředí. S vyhozenými lidmi se ale osobně nespojila, pověřila jen mzdovou účetní a personalistku, ať je na poslední den výpovědní lhůty pozve ke zpětvzetí a novým smlouvám.
Petra Nosková a Tomáš Chalupa jsou zpět, Michal Maruška ne. Když dorazil k personalistce, sdělila mu, že bohužel pro něj žádné dokumenty k podpisu od ředitelky nemá. Ta stihla po měsíci a půl suplování a odpadání Maruškových hodin na jeho místo vzít jinou učitelku a vedoucímu oboru fotografie a jeho kolegům sdělila, že na novou pracovnici se “sahat” nebude, že jí zůstane Maruškův rozvrh. “Sdělil jsem paní ředitelce jasně, že trvám na plném návratu Michala Marušky do hodin, které učil, než ho vyhodila. Ale to odmítla s tím, že takové rozhodnutí je na ní jako na ředitelce – a ať se nějak zařídíme. Paní ředitelka od toho dala ruce pryč. Jednou z variant podle ní je vyhodit jiného kolegu, kterého jsem sem od letošního školního roku prosadil, protože jeho odbornost výborně zapadá do profilu oboru. To nemůžu studentům udělat, je skvělý. A má jinou odbornost než Michal Maruška, kterého chci taky zpět na to, co umí zase on,” říká vedoucí oboru fotografické tvorby Martin Vybíral.
Kolegové Michala Marušky zůstali jako opaření. Dopis rodičům o zpětvzetí výpovědi byl v rozporu s tím, co se ve škole doopravdy děje – Michal Maruška se smí vrátit, ale rozhodnutím ředitelky nemá kam. Začali se tedy narychlo vzdávat části svých hodin, aby mu seskládali alespoň nějaký úvazek, i když menší, než měl předtím, a i z předmětů, které předtím neučil – to se ředitelce zdálo jako dobré řešení. “Cítím se hrozně,” říká sám Maruška, “kolegové jsou moc hodní, všichni mě podporují, ale tohle není dobré řešení. Přijdou o část svých hodin, takže i část platu, kvůli mně. A já bych měl menší úvazek než dřív.”
Napsal tedy ředitelce mail, v níž jí navrhl, že by mohl s novou kolegyní učit v tandemu, aby nikdo nemusel odcházet, pro studenty že to bude přínosné. “Děkuji za informaci, že neakceptujete ani jeden ze dvou mnou daných návrhů,” odepsala mu ředitelka na rozloučenou. “Pečlivě jsem prostudovala platný školní vzdělávací program, a pokud uděláte totéž, dáte mi jistě za pravdu, že i ve stávajícím složení vyučujících bude bohatě naplněn.”
Studenti se koncem minulého týdne dozvěděli, jak ředitelka s jejich učitelem naložila, a chystají protesty. Zuzka a Andrea v kavárně i za ostatní spolužáky u stolu říkají, že vůle k tomu mezi studenty je – že tohle tak nechat nemohou. Učitelský sbor napsal za odborovou organizaci stížnost na Krajský úřad na chování ředitelky – za Maruškou a studenty stojí podle učitelů 90 procent sboru, někdo je neutrální. Michal Maruška šel zase domů. Učitelé přemýšlejí, jestli neudělali chybu, když už vloni uzavřeli situaci tak, že se s ředitelkou nemá cenu dohadovat, a nevystupovali proti ní aktivněji.
Třeba když jim na poradách třídních učitelů při dohadování o povolených omluvených absencích studentů sdělovala, že když mají žáci absenci kvůli psychickým problémům, což škola vždy citlivě řešila s rodiči – a studentů s úzkostmi či depresemi je na umělecké škole větší množství -, jak s tím mohou studovat střední školu. Pouštěli to prý jedním uchem dovnitř, druhým ven, ať si nová ředitelka říká, co chce, oni že se ke studentům budou dál chovat s respektem. Nejznámější český odborník na šikanu Michal Kolář potvrzuje v telefonu, že s ředitelkou Černínovou mluvil, volala mu, když byl zrovna v nemocnici. “Ale hodnotit obsah instagramového účtu, zda jde o šikanu, jsem nemohl, protože jsem ho nikdy neviděl,” říká do telefonu etoped Kolář.
Co chce ředitelka Černínová dělat dál, se zjistit nedá. “Setkání s vámi bylo jedním z nejhorších zážitků v mém životě. Už s vámi nebudu nikdy mluvit,” konstatuje do telefonu. Náměstek hejtmana Jiří Nantl se v říjnu dohodl s učiteli, že do školy přijde odborník na zkoumání klimatu, zhodnotí, jak narušeny jsou vztahy mezi ředitelkou a pedagogy a jak vnímají atmosféru studenti. Učitelé tak teď na setkání ve skupinách poslouchají stížnosti kolegů na ředitelku v detailech, které si mezi sebou dosud neřekli: kdo z toho občas pláče, kdo má žaludeční neurózu, kdo trpí nespavostí.
Náměstek Nantl se chystá pozvat do školy inspekci. Stížnost učitelů na ředitelčino poslední chování už si přečetl a ztrácí prý víru, že ředitelka umí splnit to, s čím se naposledy rozloučili. “Měla vést situaci ke zklidnění, jak jsme byli dohodnuti, narovnat vztahy ve škole. Vidím, že se jí to nedaří, že situace jde opačným směrem a eskaluje,” řekl Respektu koncem minulého týdne, “pozvu si ji na jednání a v tomto duchu to s ní budu řešit.”
Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení rodiče, žákyně, žáci, studentky a studenti,
obdržel jsem mandát do letních prázdnin, kdy by měl být zřizovatelem jmenován ředitel/ředitelka školy. Od 1. 12. 2022 tedy zůstávám zástupcem pro VOŠ s pověřením vést školu jako zástupce statutárního orgánu.
Mezi další personální změny patří včerejší domluva s Miroslavem Jandou, který od 1. 1. 2023 vystřídá na pozici zástupce ředitele pro SŠ Francouzská Ivana Hostašu, a nepřijetí nabídky výuky Petrou Černínovou, která nyní nemá pracovní pozici a zůstává do konce výpovědní doby mimo organizaci. Vyučující Michal Maruška by se měl vrátit do výuky v lednu, což bude dojednáno v průběhu tohoto měsíce.
Dveře ředitelen budou pro Vás otevřeny v pondělí a čtvrtek na Husově, v úterý a středu na Francouzské. Předně se osobně setkám se zaměstnanci školy na krátké poradě v úterý 6. 12. 2022 v 8:00 hod. na Husově a ve středu 7. 12. 2022 v 8:00 hod. na Francouzské.
Od: Petr Polášek
Přeji Vám krásný víkend, ať naberete hodně sil na klauzury, talentovky a zkrácené dva měsíce před pololetím, a těším se na spolupráci.
S pozdravem
Petr Polášek
Já jako rodič a nezávislý pozorovatel si říkám , že v demokracii by mělo být samozřejmostí řídících pracovníků a politiků odstoupit pokud nezvládají svojí práci a nejsou ostatními uznaváni jako autorita.Na umělecké škole by měl být v čele někdo kdo má vztah k umění a né k politické satiře…..
Napsal jsem do poslanecké sněmovny a premiérovi této země.
posta@psp.cz
petr.fiala@ods.cz
Dobrý den.
Jako běžný občan znechucený stavem umělecké školy Brno na Francouzské kde vládne paní Černínová a její manžel se obracím na Vás všechny.Moje dcera chodí na tuto školu a je v maturitním ročníku.Z demokracie která na této škole byla se stalo něco co mě připomíná doby socialismu.
Zde celá problematika:
https://www.pcstoura.cz/2022/10/08/zena-v-ofsajdu/
Řešíte Ukrajinu a vše možné, ale toto nechce řešit nikdo na Jihomoravském kraji a zřejmě ani místní školní inspekce.
S pozdravem Fojtík
Jak to vypadá tak umělecká škola by se mohla přejmenovat na Černínský palác.
https://www.respekt.cz/kontext/dostala-jsem-jakousi-nechutnou-petici-protesty-proti-reditelce-ktera-dala-vypovedi-za-lajky-pokracuji
Vážený pane Fojtíku,
v příloze posíláme odpověď pana ředitele Ing. Bc. Petra Bannerta, Ph.D., na Vaše pování.
S pozdravem
Dana Hamerníková
PhDr. Dana Hamerníková
ministerský rada
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání
Oddělení odborného vzdělávání 221
Karmelitská 7
118 12 Praha 1
tel.: +420 234 812 176
e-mail: dana.hamernikova@msmt.cz
http://www.msmt.cz
Minulý týden proběhla školní inspekce.Čekám co mě napíšou.Za mě je mě s podivem , že kontrola proběhla když všechny maturitní ročníky byli ve Francii a inspekce kontrolovala třetí ročník.Dle toho co jsem se doslechl kontrolovali pouze učitelku angličtiny , která se vrátila po nemoci.Mně šlo o to aby zkontrolovali paní ředitelku a její způsob řízení výuky u maturitního ročníku.Inspekci jsem dával odkaz na můj web aby měli přehled evidentně nemají zájem řešit paní ředitelku a její systém řízení .Já osobně začínám mít dojem , že spousta věcí se neřeší a nebo nechce nikomu řešit.
Dobrý den.
Já už podnět školní inspekci podal jak můžete vidět na mém webu.
Provázanost úředníků na Krajském úřadě a pí.Černinové už si také spousta lidí včetně novinářů všimla.Je zarážející 33 let od listopadu 1989 jaké tu panují poměry a známý známých fungují dál.
No jsem jen nezávislý pozorovatel a běžný občan , který se k celé věci vyjadřuje a jistě nebudu sám kdo si myslí, že pí.Černinovà na své pozici totálně selhala a Krajský úřad jí kryje záda.
Vážený pane Fojtíku,
omlouvám se za pozdní reakci na Váš podnět. Jistě je naším zájmem kvalita vzdělávání na námi zřizovaných školách, nicméně není v našich silách průběžně sledovat její průběh.
Protože kvalitu a rozsah vzdělávání je oprávněna posuzovat Česká školní inspekce, podnikneme kroky, aby Váš podnět prošetřila.
S pozdravem
Mgr. Hynek Nespěšný
odbor školství
vedoucí odboru
Krajský úřad Jihomoravského kraje
Cejl 73, 601 82 Brno
telefon: 54165 3501
e-mail: nespesny.hynek@jmk.cz
web: http://www.jmk.cz
Co na to říká rodič a nezávislý pozorovatel…… já:
Kantoři by si měli dát panáka a pí.Černínova by měla dostat padáka.
Kraj jako zřizovatel této školy by měl udělat nové výběrové řízení a nedržet na postu svoji známou, která v praxi předvedla svoje managerské schopnosti a smysl pro tragikomedii.
Každý kdo má co dělat s touto situaci si musí nakonec říct že vlk se nažral a koza zůstala celá.
17. 10. 2022, 14:04, “Petra Černínová” napsal/a:
Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení rodiče, žákyně, žáci, studentky a studenti,
vzhledem obtížné situaci v níž se nacházíme jsem se zhodla navrhnout zaměstnancům (jimž byly v srpnu 2022 předány výpovědi) zpětvzetí výpovědí daných zaměstnavatelem. Totéž se týká také návrhu na zpětvzetí dohody o rozvázání pracovního poměru dalšího zaměstnance.
Důvodem mého rozhodnutí je snaha zaměřit naši pozornost opět k tomu, k čemu je naše škola určena. Stále z hloubi duše nesouhlasím s jakýmikoliv projevy nenávisti na internetu a stále je považuji za velice nebezpečné. Ostatně s nenávistí na internetu mám nyní osobní hluboké zkušenosti.
Přesto, či snad právě proto, se chci na zdravou, věcnou, bezpečnou a nezraňující komunikaci ve škole zaměřit.
Věřím, že správně vyhodnotíte tento krok a přispějete také svým osobním podílem ke zklidnění prostředí, v němž my všichni, a zejména naši žáci a studenti, trávíme mnohdy podstatnou část našich životů.
Mgr. Petra Černínová
ředitelka
Střední škola umění a designu
a Vyšší odborná škola Brno,
příspěvková organizace
Husova 10, 602 00 Brno
telefon: 543 421 362
e-mail: cerninova@ssudbrno.cz
web: http://www.ssudbrno.cz
Napsal jsem mail na Krajský uřad Brno :
Dobrý den.
Asi nikoho netrápí jakým stylem probíhá výuka na již zmíněné škole , ale až příjde na státní maturitu tak jsem zvědavý jestli si paní ředitelka z toho vyvodí nějaké osobní důsledky.
https://www.pcstoura.cz/2022/10/08/zena-v-ofsajdu/
V příloze jak probíhá výuka……děs.
S pozdravem Fojtík.
PS:Angličtina je nahrazena občanskou výchovou…….trošku proti logice
Dnes během dne mě kontaktovali reportéři z deníku N a Respektu.Chtěli abych popsal situaci z pohledu rodiče…což jsem udělat.Jak už jsem psal jsem nazavisly pozorovatel.
Česká školní inspekce 12.10.2022 10:24:26
Vaše podání ze dne: 11.10.2022 16:17:13 v obsahu zprávy: Podnět na kontrolu výuky anglického a českého jazyka u maturitního ročníku na Brněnské umělecké škole Francouzská podané na adresu el. podatelny – csi.b@csicr.cz
Bylo přijato a zaevidováno s těmito základními údaji:
Identifikátor dokumentu: CSI0X00AS47O
Datum zaevidování: 12.10.2022 10:17:35
https://www.respekt.cz/kontext/je-to-kybersikana-reditelka-umelecke-skoly-vyhodila-ucitele-za-lajkovani-instagramoveho-uctu-ktery-ji-parodoval
Dnes jsem podal podnět na školní inspekci Jihomoravského kraje.
csi.b@csicr.cz
Podnět na kontrolu výuky anglického a českého jazyka u maturitního ročníku na Brněnské umělecké škole Francouzská
Moje dcera ( Lucie Fojtíková 4.F )je v maturitním ročníku a od začátku školní ročníku díky personálním rošádam paní ředitelky měla pouze jednu hodinu angličtiny.Ostatni hodiny angličtiny nahrazuje občanskou výchovou a podobnými hloupostmy.
Češtinu supluje sama paní ředitelka a předpokládám, že při té spoustě povinností co má to taky nebude žádný zázrak.
Maturita se blíží a všichni jsou nervózní ( žáci i rodiče).
Tady ještě něco:
http://surkapratele.cz/2022/09/25/tiskova-zprava-zamestnancu-ssud-brno/
Včera byla třída Vaší dcery informována přímo mnou, že nová češtinářka již byla vybrána a nastoupí ihned, jakmile proběhnou úkony související s výpovědí v jejím současném zaměstnání. Po dobu, než se tak stane, budu v maturitním ročníku zastupovat já, aby zůstala zachována kontinuita výuky.
Angličtinářka, paní magistra Slámová, je nemocná. Bohužel není jediná, jak jste již byl informován.
Mgr. Petra Černínová
ředitelka
Střední škola umění a designu
a Vyšší odborná škola Brno,
příspěvková organizace
Husova 10, 602 00 Brno
telefon: 543 421 362
e-mail: cerninova@ssudbrno.cz
web: http://www.ssudbrno.cz
Dobrý den.
Jako nezávislý pozorovatel toho co se děje na Vaši škole za rok pod vaším velením a také toho , že jsem znal atmosféru této školy před Vaší kyberšikanovou krizí, kterou jste si evidentně sama vytvořila bych se chtěl zeptat jak to bude s maturitním ročníkem do kterého chodí moje dcera (je již plnoletá, ale jsem její rodič) ?
Češtinařka tomuto ročníku chybí a to nemluvím o angličtinařce, která se Vás evidentně bojí a výuka rovněž na bodu nula.
Předem děkuji za odpověď.
PS:Je to shoda Vaše příjmení a příjmení Černín na Krajském úřadě (myslím tím rodinný vztah) ?
Jinak co se týká petice tak jsem ji svým jménem podepsal nejsem žádný anonym.
S pozdravem Fojtík
Někdy před týdnem a půl jsem napsal mail na Krajský úřad.Byl adresován přímo hejtmana Grolicha.No třeba si to aspoň přečetl.