Většina poskytovatelů internetu neuvádí rychlost připojení podle předpisů, říká ČTÚ
- Poskytovatelé musí od 1. ledna přesněji uvádět nabízené rychlosti
- Po měsíci od zavedení pravidel to činí jen 4 % z nich
- Co přesně se v pravidlech změnilo?
Od 1. ledna vstoupilo v platnost novelizované všeobecné oprávnění č. VO-S/1/08.2020-9, které na poskytovatele internetu a jejich dokumenty klade mnohem větší nároky. Musí podrobněji informovat o rychlostech připojení, avšak ne vždy tak činí.
ČTÚ začátkem února provedl kontrolu smluvních dokumentů a podle předběžných výsledků prý naprostá většina poskytovatelů (96 %) tyto nové povinnosti neplní. Dokumenty jsou však v pořádku u velkých operátorů, takže reálně se dotknou až 55 % zákazníků.
„Poskytovatelé služeb přístupu k internetu, kteří doposud nemají své smluvní dokumenty v souladu s všeobecným oprávněním, musí nedostatky neprodleně odstranit. V opačném případě přikročí Český telekomunikační úřad k sankcím,“ uvádí ČTÚ.
U pevných připojení musí poskytovatelé uvádět inzerované, maximální, minimální a běžně dostupné rychlosti. U mobilních připojení pak inzerované a odhadované maximální rychlosti.
T-Mobile, O2, Vodafone, Nordic Telecom, Poda, Netbox nebo Nej.cz už v dokumentech tyto parametry uvádějí. Namátkou ale například Starnet zatím podmínky neaktualizoval.
Není rychlost jako rychlost
ČTÚ již v minulosti stanovil, jak mají poskytovatelé popisovat parametry připojení. Pravidla ale byla vágní a poskytovatelé toho zneužívali například tím, že jako minimální rychlost připojení uvedli třeba jen mrzkých 16 kb/s. Podle nových definic už to nejde. Spolu s inzerovanou rychlostí musí uvádět i minimální a běžně dostupné rychlosti, které se od té inzerované liší procentuálně.
Toto jsou od ledna klíčové parametry pevného internetového připojení:
- Inzerovaná rychlost je ta, která je uvedena v ceníku, na webu a v propagačních materiálech. Nesmí být vyšší než maximální, typicky ale bývá stejná.
- Maximální rychlost je nejvyšší dosažitelnou rychlostí na dané přípojce, nesmí být nižší než inzerovaná rychlost.
- Běžně dostupná rychlost musí odpovídat alespoň 60 % inzerované rychlosti a je dostupná po 95 % kalendářního dne.
- Minimální rychlost musí odpovídat alespoň 30 % inzerované rychlosti.
- Velká trvající odchylka znamená pokles reálné rychlosti pod běžně dostupnou na dobu delší než 70 minut.
- Velká opakující se odchylka znamená alespoň tři poklesy reálné rychlosti o délce minimálně 3,5 minuty pod běžně dostupnou během 90 minut.
Klíčové jsou poslední čtyři body. Pokud je připojení nebude splňovat, fakticky se jedná o výpadek internetu. Ten lze reklamovat a dožadovat se adekvátní náhrady.
Pokud tedy máte například tarif s rychlostí stahování 100 Mb/s, rychlost nesmí klesnout pod 30 Mb/s. Nemůže klesnout ani pod 60 Mb/s na souvislou dobu delší než 70 minut. Případně spadnout pod 60 Mb/s třikrát na dobu alespoň 3,5 minuty v rozmezí 90 minut.
Nová pravidla se týkají i internetu v mobilu, u něj jsou však mírnější a pracují se s těmito specifikacemi:
- Inzerovaná rychlost je ta, která je uvedena v ceníku, na webu a v propagačních materiálech.
- Odhadovaná maximální rychlost je realisticky dosažitelná v dané lokalitě vně budov.
- Velká trvající odchylka znamená pokles reálné rychlosti pod 25 % inzerované rychlosti na dobu delší než 40 minut.
- Velká opakující se odchylka znamená alespoň pět poklesů reálné rychlosti pod 25 % inzerované rychlosti o délce minimálně 2 minuty během 60 minut.