Ekologická známka (ekologická plaketa)
Není auto jako auto a některé věci moje logika nebere.V minulosti jsem měl Toyotu Corollu 1.3 (rok výroby 1991) a ta když přijela na měření emisí tak ti technici co to neznali prověřovali funčnost měřícího přístroje a nechápali nulové emise a to neměla katalyzátor.Nyní vlastním Toyotu Corollu 1.6 opět benzín rok výroby 2005 (takž již 15 let staré auto).Tato Toyota má katalyzátor a rovněž nulové emise.
Takže z mého pohledu je toto ikdyž staré auto na úrovni elektromobilu a pro životní prostředí hodně málá zátěž na rozdíl od ostatních.
No a úředníci a ti co si ze všeho dělají byznys se mrknou do tabulek a přidělí známku dle EU tabulky a někde od stolu.Spíš by měli prostě změřit emise u každého( ty měří pravidelně každé dva roky ) auta a dle opravdu naměřených hodnot udělovat ekologickou známku.
Takže oxid dusný nelze měřit a oxid uhlíku zas tak moc nevzpovídá.No co bežný občan nadělá a proč to vše ? Hlavně jde o poplatky a rozmar těch nahoře………..
Praha dne 10. července 2020
Č. j.: MZP/2020/780/1534
Sp. zn.: ZN/MZP/2017/780/128
Vaše č. j.:
Vyřizuje: Ing. Jiří Hromádko, Ph.D.
Tel.: 267 122 455
E-mail: jiri.hromadko@mzp.cz
Věc: Emisní plaketa u vozidla Toyota Corola
Vážený pane Fojtíku,
odpovídám na Váš dotaz zaslaný Ministerstvu životního prostředí v červnu tohoto roku,
ve kterém se dotazuje, jakou emisní plaketu získá Vaše vozidlo Toyota Corola, když
vykazuje při pravidelném měření emisí nulové emise. K Vašemu dotazu Vám sděluji
následující.
Z uvedeného protokolu o měření emisí vyplývá, že Vaše vozidlo bylo vyrobeno v roce
2005. Z nařízení vlády č. 280/2020 Sb., o stanovení pravidel pro zařazení silničních
motorových vozidel do emisních kategorií a o emisních plaketách vyplývá, že zážehová
vozidla plnící minimálně emisní normu EURO 3, tj. jsou vyrobena po roce 2001, mají
nárok na nejlepší emisní plaketu.
Co se týče zmiňovaných nulových emisí naměřených při pravidelném měření emisí, je
nutné konstatovat, že se jedná o emise oxidu uhlíku (CO), který není z pohledu kvality
ovzduší zásadním problémem. Produkce CO pouze indikuje, zda je motor emisně
v pořádku. Zásadním problémem je produkce emisí oxidů dusíku, která však není
z důvodu složitého způsobu měření při pravidelným měření emisí měřena. Jeho produkce
u benzínových vozidel výrazně klesla používáním třícestných katalyzátorů, které byly
poprvé používány u vozidel od emisní normy EURO 1 a dále byly s každou emisní normou
vylepšovány. V obecné rovině lze konstatovat, že v případě benzínových vozidel plnících
emisní normu EURO 3, je produkce emisí NOx srovnatelná jako s novými naftovými
vozidly, proto je benzínovým vozidlům plnících minimálně emisní normu EURO 3
přiřazena nejlepší emisní plaketa.
S pozdravem
Bc. Kurt Dědič
ředitel odboru ochrany ovzduší
podepsáno elektronicky